Friday 4 May 2012

Kenapa Operate??? takot sakit ke???

Bismillah


Wah.. entry macam marah je yerk... banyak tanda ?????? cmni.. bukan marah.. saje nak share dgn u ollz... maklum la lepas delivered hari tu ramai og yg tanyer n hairan sebab aku bersalin operate aka caesa.. antara soklan soklannyer.... 

" kenapa caesar, takot bersalin ke?"
 "eee..nape operate.. sayang anak 1st dh operate.."
 "rugi la.. sayang perut.. nape ko x bersalin normal.." 
 "haih??? badan besar pon xleh beranak ke????"
 "seronok x bersalin operate..?? x sakit kan"


Tengokkkk soklan2 nyer.. ada yang menyakitkan hati... 1st aku nak bgtau wlupon operation tetap sakit yer.. ingat dok pengsan belah perut tu x sakit ke... ini adalah ketentuan Allah..kita kene redha.. nasib baik suami tercinta faham keadaan aku...  ok ni antara sebab aku nak share kenapa aku terpaksa menjalankan operation. terpaksa ok.. bukan saje saje...


1. Baby aku seberat 3.9 tapi ada og lain pon boleh bsalin normal.. aku x bole sbb
2. Tulang pelviks/ punggung aku kecik. ya wlupon badan aku besar tp tulang punggung kecik.. x match dgn kepala baby
3. Aku dh dok dalam labour room dpd 10 pg smpi 8 malam... agak2 korang lama ke kejap tu....sehinggalah
4. Jantung anak aku dh lemah dalam perut.... dan terpaksa operate walaupon aku dh bukak 7CM


Kenapa 7cm tu aku besarkan no die... YEEEEE!!!! Hanya og pompuan yg penah beranak je tau bukaan 7cm tu sakit cmne... sakit dh nak hampir bersalin normal tau.. hanya tinggal 2cm je lagi lepas tu doc akan buat episiotomy.... Ya Allah... sesungguhnya aku sudah berusaha hingga ke titisan terakhir... bukan aku saje2 nak operate.. kalo aku saje2 nak operate baik aku pilih tarikh special dan terus wat apointment doc trus belah perut... x payah tanggung sakit 7cm yang berjam jam tu.. aku bukan hepy pon bersalin operate... tapi aku bersyukur sbb itu rezeki yang Allah bagi...yang paling aku sedih adalah insan2 yg aku sayang or paling senang cakap ahli keluarga aku sndiri la yg x dpt terima... lepas bersalin tu aku sgt stress.. rasa nak meroyan pon ada.. tp bila suami ada disisi dan banyak bagi semangat aku dh ok... sampai la skrg.. tp aku still terngiang2 la kata2 tu... dan doktor pon cakap kemungkinan anak no 2 pon kne operate... kecuali dengan "THE POWER OF DO'A" sahaja yang boleh menyelamatkan... InsyaAllah... aku harap bole bersalin normal lepas ni...tapi andai itu rezeki aku,,, aku xnk complain.. aku terima seadanya... yang penting semuanya selamat....ok la.. malas nak membebel sangat semuanya dh berlalu.. jalani hidup dengan normal dan ceria... :))))


Alhamdulillah... syukur nikmat..


3 comments:

  1. tabah la..org takkan berhenti bercakap..janji semuanya selamat..

    ReplyDelete
  2. btol2... manusia mmg cm2.. ada je yg xpuas hati...

    ReplyDelete
  3. Erk...saya rasa macam bukan satu masalah yang besar pon kalau operate. Yang penting dua-dua nyawa selamat. Ish, x faham betul. Sabar jelah anna.

    ReplyDelete